Od 30 sierpnia strażnicy miejscy i gminni będą mieli możliwość wystawienia mandatu tym, którzy jadąc na hulajnodze elektrycznej przekroczyli prędkość albo nie ustąpili pierwszeństwa pieszym.
Do Kodeksu wykroczeń dodano nowy artykuł 86a, który brzmi: „Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany”. Przepis wejdzie w życie już 30 sierpnia 2021 r.
Nowy zapis nie dotyczy wyłącznie hulajnóg elektrycznych, ale również rowerów. Zaś samo prawo dotyczące hulajnóg i urządzeń transportu osobistego (UTO) zostało zmienione w maju, regulując wreszcie pewne kwestie związane m.in. z tym, jakimi drogami mają się poruszać i z jaką prędkością.
Najważniejsze przepisy mówią o tym, że:
– Maksymalna prędkość na drodze rowerowej wynosi 20km/godz.
– Na chodniku prędkość musi być zbliżona do prędkości pieszego (ok 6 km/godz.).
– Drogą pierwszego wyboru dla UTO są ścieżki rowerowe, gdy jej nie ma, można poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych. Hulajnogi elektryczne mogą dodatkowo poruszać się po jezdni.
– Na chodniku trzeba ustępować drogi pieszym.
– Nie wolno jeździć po spożyciu alkoholu.
Kilka dni temu do sieci trafił filmik, na którym młody mężczyzna jedzie hulajnogą elektryczną ok. 100 km/godz i to na trzypasmowej drodze. Sprawę bada łódzka policja. Kierujący złamał kilka przepisów jednocześnie m.in. przekroczył prędkość dozwoloną dla tego typu pojazdów i to aż pięciokrotnie. Według mieszkańców Łodzi, w tamtym miejscu można poruszać się nie więcej jak 50 km/godz, więc kierujący hulajnogą przekroczył dwukrotnie dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi.
fot. Okai Vehicles/Unsplash
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy