Bardzo skromni innowatorzy

Bardzo skromni innowatorzy

Największymi beneficjentami unijnej pomocy dla Polski w latach 2007-2013 okazały się nie polskie firmy, lecz duże koncerny zagraniczne Na początku czerwca br. amerykańska komisja ds. handlu międzynarodowego (ITC) nałożyła na koncern Apple zakaz sprzedaży na terenie USA niektórych modeli smartfonów – iPhone 3, iPhone 3Gs i iPhone 4 i oraz tabletów – iPad 3G i iPad 2 3G, uznając, że firma z Cupertino naruszyła patenty należące do jej południowokoreańskiego konkurenta Samsunga. Na reakcję amerykańskiej administracji nie trzeba było długo czekać. 3 sierpnia prezydent Barack Obama uchylił decyzję ITC, biorąc pod uwagę jej wpływ na konkurencyjność amerykańskiej gospodarki. Samsung może teraz dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Ameryka dba o interesy swoich firm, nawet jeśli oznacza to przyzwolenie na kradzież. Dobre dla Niemców, my wolimy Włochów Pod koniec stycznia br. gruchnęła wiadomość, że spółka PKP InterCity ma problem z domknięciem wartej 2,7 mld zł transakcji na zakup 20 pociągów Pendolino, produkowanych we Włoszech przez koncern Alstom. Kolejarze liczyli, że połowę kasy – czyli grubo ponad miliard złotych – wyłoży Unia, a drugą połowę pożyczy im Europejski Bank Inwestycyjny. Spłatę kredytu miał gwarantować rząd, bo polska firma – delikatnie mówiąc – do najbardziej wiarygodnych nie należy. Niestety Komisja Europejska uznała, że na ten deal wyłoży nie 50%, a jedynie 23% kasy. Co zmusiło szefostwo InterCity do szukania dodatkowych źródeł gotówki. Wszak Pendolino to sztandarowy zakup kolejarzy III RP. Pikanterii sprawie dodawał fakt, że w Bydgoszczy mieści się spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, która bez wysiłku mogłaby zapewnić PKP InterCity nowoczesny tabor. I to o 30% taniej. Tak się nie stało, choć w roku 2012 Pesa wprawiła w osłupienie branżę kolejową Europy, podpisując na targach InnoTrans wart 5 mld zł kontrakt z Deutsche Bahn na dostawę do Niemiec 470 pociągów pasażerskich typu Link. I nie było to ich ostatnie słowo. 27 czerwca br. w obecności ambasadora Federacji Rosyjskiej w Polsce Aleksandra Aleksiejewa Pesa wraz ze swym biznesowym partnerem, spółką Urałtransmasz, zawarła kolejny duży kontrakt – tym razem na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy. Pierwsze z nich mają pojawić się na ulicach rosyjskiej stolicy w marcu przyszłego roku. Produkowane w Bydgoszczy pociągi i tramwaje należą dziś do najlepszych w Europie. Możemy spotkać je w Rosji, Czechach, na Węgrzech, Ukrainie i we Włoszech. Taka firma powinna wręcz opływać w dotacje z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a minister Nowak co tydzień wymieniać się zegarkami z jej zarządem. Są wiarygodni, dynamiczni, przedsiębiorczy i potrafią dołożyć takim gigantom jak Siemens. Otóż nic bardziej mylnego! W ramach POIG bydgoska Pesa otrzymała dofinansowanie tylko na JEDEN (podkr. aut.) projekt – „Wdrożenie innowacyjnej technologii budowy i eksploatacji telemetrycznych pojazdów szynowych” – i było to zaledwie 39 969 750 zł. Od IKEI po IBM Nie dziwmy się. Największymi beneficjentami unijnej pomocy w latach 2007-2013 okazały się nie polskie firmy, lecz duże zagraniczne koncerny. Pomińmy prominentów, takich jak Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia (dofinansowanie – 676 840 000 zł), Wrocławskie Centrum Badań EIT+ (502 892 313,90 zł) czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (370 mln zł) – są to instytucje rządowe lub samorządowe, które z produkcją dóbr konsumpcyjnych niewiele mają wspólnego. Nas interesują wyłącznie firmy produkujące konkretne towary. Pierwsze miejsce w tym zestawieniu przypadło spółkom japońskiego koncernu Bridgestone. Bridgestone Stargard oraz Bridgestone Poznań na realizację dwóch projektów: „Rozbudowa zakładu produkcji innowacyjnych opon i bieżników do recyclingu” oraz „Dywersyfikacja produkcji poprzez wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w branży oponiarskiej” otrzymały łącznie 226 899 118,78 zł dofinansowania. Drugie miejsce zajął szwedzki koncern Ikea. Jego dwie spółki zależne – Swedspan Polska i Swedwood Poland – na dwa projekty: „Wzrost konkurencyjności firmy Swedspan Polska Spółka z o.o. poprzez inwestycję w produkcję innowacyjnych ultracienkich płyt HDF (UTHDF)” oraz „3D – nowa technologia produkcji mebli o niskiej masie” – zapewniły sobie wsparcie na kwotę 174 845 545,57 zł.

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2013, 34/2013

Kategorie: Kraj