Fenomen planszówek

Fenomen planszówek

Niegdyś Monopol, Chińczyk czy warcaby. Dziś gry planszowe to skomplikowana, wielogodzinna rozgrywka, której fanów przybywa Rosnącą popularność gier planszowych można zauważyć na każdym kroku. Nie chodzi tylko o półki w księgarniach czy sklepach (chociaż w dużych marketach gry potrafią zająć już nawet połowę objętości działu z zabawkami). W większych miastach od kilku lat pojawiają się specjalistyczne sklepy, a nawet kawiarnie, w których można kupić planszówki lub pograć ze znajomymi na miejscu w ulubione gry. Powiększają się również kolekcje gier w prywatnych domach. Urodzaj Czynników stojących za tak ogromną popularnością planszówek jest wiele. Specjalistyczne portale zajmujące się tym typem rozrywki sugerują, że chodzi o mnogość tytułów i ich różnorodność. I rzeczywiście wśród najpopularniejszych planszówek można dziś wymienić nie tylko gry rodzinne czy towarzyskie, ale też rozbudowane strategie, skomplikowane gry logiczne czy tzw. RPG (ang. Role Play Gaming, w których odgrywa się i rozbudowuje postaci). Popularne są również gry detektywistyczne, w których odtwarza się pracę śledczych, operując nawet na spreparowanych przez twórców aktach spraw czy taśmach z przesłuchań. Dziś gry planszowe zachwycają nie tylko treścią, ale i wykonaniem. Nad tytułami pracują znakomici graficy, a kolejne wydania tytułów popularnych wśród fanów rzucania kostką potrafią się zmieniać na prośbę graczy. Są nawet fani konkretnych twórców, którzy piszą scenariusze do gier i ich mechanikę, czyli idee określające podstawowy cel danej gry. Kilku projektantów planszówek, jak Stefan Feld (znany z Zamków Burgundii) czy Bruno Cathala (Abyss, Pięć Klanów) mają status gwiazd rocka w świecie gier planszowych. Każdy z nich reprezentuje charakterystyczny styl projektowania rozgrywki. Obaj są   ikonami w swoim fachu. Cathala tylko w ostatniej dekadzie stworzył aż 12 tytułów. Również w Polsce prężnie rozwija się branża planszówek. Szczególne triumfy Polacy odnoszą w samej produkcji. – W Polsce mocno rozwinął się sektor produkcji gier planszowych. Jesteśmy takim miejscem w Europie, w którym produkuje się prawie najwięcej, jeśli nie najwięcej gier. Można spokojnie wymienić co najmniej sześciu-ośmiu producentów, którzy skupiają się wyłącznie na produkcji gier planszowych, przyjmują zamówienia nie tylko z Polski czy z krajów Unii Europejskiej, ale z całego świata – tłumaczył portalowi Money.pl Marcin Ropka specjalista ds. gier firmy Ateneum, jednego z największych polskich dystrybutorów gier planszowych. Szacuje się, że europejski rynek gier planszowych w 2025 r. osiągnie wartość ponad 25 mld dol. Dla porównania jeszcze w 2018 r. miał on wartość ok. 12 mld dol. Z raportu Narodowego Centrum Kultury „Polska branża gier planszowych” wynika, że bardzo trudno oszacować wartość rodzimego rynku planszówek. Autorzy zwracają uwagę, że ich twórcy nie posiadają własnych kodów PKD i gry wrzucane są systemowo w to samo miejsce co zabawki. Wyodrębnienie samych gier nie jest więc proste. Według Marcina Ropki polski rynek gier planszowych można oszacować na ok. 600-700 mln zł. Specjalista zastrzega jednak, że mieszczą się w tym wszystkie możliwe tytuły. Również te mało wymyślne i gry dla dzieci, które w obu przypadkach niekoniecznie pasują do obrazu współczesnych rozbudowanych planszówek, w które gra się godzinami.  Wśród Polaków planszówki są popularne do tego stopnia, że Empik zaczął organizować Festiwal Gier Planszowych. W ramach edycji z 2021 r. przeprowadzano badanie dotyczące tego, jak Polacy spędzają wolny czas. Aż 49% ankietowanych odpowiedziało, że gra w planszówki przynajmniej raz w miesiącu. Co 10. osoba twierdzi, że gra kilka razy w tygodniu. 43% osób kupuje gry planszowe raz na pół roku, a 13% minimum raz w miesiącu. Co jednak najciekawsze, to zainteresowanie grami planszowymi wzrosło rok do roku o 32%. Według Empiku najpopularniejszymi planszówkami w Polsce są Monopoly, CATAN, Rummikub, Wsiąść do pociągu oraz scrabble. – Dobrze znane klasyki wciąż cieszą się największą popularnością wśród kupujących. Oferta w kategorii planszówek stale się rozwija i gry „bez prądu” cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów Empiku – wskazuje Katarzyna Braksator, menedżerka Działu Zabawek i Rozrywki Rodzinnej w Empiku. Przy jednym stole  Badania pokazują, że gry planszowe mają wiele zalet. Przede wszystkim wymagają planowania, strategii czy nawet sprawności manualnej. W 2020 r. przeprowadzono

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2023, 52/2023

Kategorie: Obserwacje