Niegdyś Monopol, Chińczyk czy warcaby. Dziś gry planszowe to skomplikowana, wielogodzinna rozgrywka, której fanów przybywa Rosnącą popularność gier planszowych można zauważyć na każdym kroku. Nie chodzi tylko o półki w księgarniach czy sklepach (chociaż w dużych marketach gry potrafią zająć już nawet połowę objętości działu z zabawkami). W większych miastach od kilku lat pojawiają się specjalistyczne sklepy, a nawet kawiarnie, w których można kupić planszówki lub pograć ze znajomymi na miejscu w ulubione gry. Powiększają się również kolekcje gier w prywatnych domach. Urodzaj Czynników stojących za tak ogromną popularnością planszówek jest wiele. Specjalistyczne portale zajmujące się tym typem rozrywki sugerują, że chodzi o mnogość tytułów i ich różnorodność. I rzeczywiście wśród najpopularniejszych planszówek można dziś wymienić nie tylko gry rodzinne czy towarzyskie, ale też rozbudowane strategie, skomplikowane gry logiczne czy tzw. RPG (ang. Role Play Gaming, w których odgrywa się i rozbudowuje postaci). Popularne są również gry detektywistyczne, w których odtwarza się pracę śledczych, operując nawet na spreparowanych przez twórców aktach spraw czy taśmach z przesłuchań. Dziś gry planszowe zachwycają nie tylko treścią, ale i wykonaniem. Nad tytułami pracują znakomici graficy, a kolejne wydania tytułów popularnych wśród fanów rzucania kostką potrafią się zmieniać na prośbę graczy. Są nawet fani konkretnych twórców, którzy piszą scenariusze do gier i ich mechanikę, czyli idee określające podstawowy cel danej gry. Kilku projektantów planszówek, jak Stefan Feld (znany z Zamków Burgundii) czy Bruno Cathala (Abyss, Pięć Klanów) mają status gwiazd rocka w świecie gier planszowych. Każdy z nich reprezentuje charakterystyczny styl projektowania rozgrywki. Obaj są ikonami w swoim fachu. Cathala tylko w ostatniej dekadzie stworzył aż 12 tytułów. Również w Polsce prężnie rozwija się branża planszówek. Szczególne triumfy Polacy odnoszą w samej produkcji. – W Polsce mocno rozwinął się sektor produkcji gier planszowych. Jesteśmy takim miejscem w Europie, w którym produkuje się prawie najwięcej, jeśli nie najwięcej gier. Można spokojnie wymienić co najmniej sześciu-ośmiu producentów, którzy skupiają się wyłącznie na produkcji gier planszowych, przyjmują zamówienia nie tylko z Polski czy z krajów Unii Europejskiej, ale z całego świata – tłumaczył portalowi Money.pl Marcin Ropka specjalista ds. gier firmy Ateneum, jednego z największych polskich dystrybutorów gier planszowych. Szacuje się, że europejski rynek gier planszowych w 2025 r. osiągnie wartość ponad 25 mld dol. Dla porównania jeszcze w 2018 r. miał on wartość ok. 12 mld dol. Z raportu Narodowego Centrum Kultury „Polska branża gier planszowych” wynika, że bardzo trudno oszacować wartość rodzimego rynku planszówek. Autorzy zwracają uwagę, że ich twórcy nie posiadają własnych kodów PKD i gry wrzucane są systemowo w to samo miejsce co zabawki. Wyodrębnienie samych gier nie jest więc proste. Według Marcina Ropki polski rynek gier planszowych można oszacować na ok. 600-700 mln zł. Specjalista zastrzega jednak, że mieszczą się w tym wszystkie możliwe tytuły. Również te mało wymyślne i gry dla dzieci, które w obu przypadkach niekoniecznie pasują do obrazu współczesnych rozbudowanych planszówek, w które gra się godzinami. Wśród Polaków planszówki są popularne do tego stopnia, że Empik zaczął organizować Festiwal Gier Planszowych. W ramach edycji z 2021 r. przeprowadzano badanie dotyczące tego, jak Polacy spędzają wolny czas. Aż 49% ankietowanych odpowiedziało, że gra w planszówki przynajmniej raz w miesiącu. Co 10. osoba twierdzi, że gra kilka razy w tygodniu. 43% osób kupuje gry planszowe raz na pół roku, a 13% minimum raz w miesiącu. Co jednak najciekawsze, to zainteresowanie grami planszowymi wzrosło rok do roku o 32%. Według Empiku najpopularniejszymi planszówkami w Polsce są Monopoly, CATAN, Rummikub, Wsiąść do pociągu oraz scrabble. – Dobrze znane klasyki wciąż cieszą się największą popularnością wśród kupujących. Oferta w kategorii planszówek stale się rozwija i gry „bez prądu” cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów Empiku – wskazuje Katarzyna Braksator, menedżerka Działu Zabawek i Rozrywki Rodzinnej w Empiku. Przy jednym stole Badania pokazują, że gry planszowe mają wiele zalet. Przede wszystkim wymagają planowania, strategii czy nawet sprawności manualnej. W 2020 r. przeprowadzono