Firma w internecie

Firma w internecie

Giełda elektroniczna pozwoliła szybko reagować na dynamicznie zmieniające się uwarunkowania rynkowe Aby istniał rynek, muszą być sprzedający i kupujący. Dziś coraz częściej korzystamy ze zorganizowanych form rynku np. giełdy, gdzie spotykają się kupujący i sprzedający w celu zawierania transakcji. Z chwilą powstania Internetu ta elektroniczna sieć stała się wymarzonym miejscem zakupów. Jest bowiem praktycznie dostępna dla każdego, ma nieograniczony zasięg i pozwala na dużą szybkość nawiązywania kontaktów. Internet łączy komputery na wszystkich kontynentach, pozwala na wymianę informacji i usług, umożliwia dostęp do ogromnego i stale rosnącego zasobu informacji z całego świata. Ze względu na przedmiot transakcji giełdy dzielimy na pieniężne (papierów wartościowych), towarowe i inne, np. frachtowe, ubezpieczeniowe. Do głównych obowiązków giełdy należy podawanie do ogólnej wiadomości cen (kursów giełdowych), według których zawierano umowy kupna-sprzedaży. Ceny te są często miarodajne także dla transakcji zawieranych poza giełdą. Internet pozwolił maksymalnie szybko reagować na dynamicznie zmieniające się uwarunkowania rynkowe i wykorzystywać nadarzające się okazje, aby szybciej niż konkurencja dostarczyć na rynek tańsze, wyższej jakości produkty i usługi. Wraz z wprowadzeniem giełd elektronicznych firmy zyskały sposobność dotarcia do rynku oraz możliwość prowadzenia działalności znacznie szybciej i wydajniej niż poprzednio. Giełdy wymiany międzyfirmowej (B2B – Business to Business) są miejscami w sieci internetowej, gdzie firmy mogą się spotkać i robić interesy, począwszy od kupna i sprzedaży, poprzez dostawy, skończywszy na wspólnym projektowaniu i rozwoju produktu. Światowy producent oprogramowania – Korporacja Oracle – przygotował kompleksowy system aplikacji służących powstawaniu i funkcjonowaniu giełd elektronicznych o zasięgu zarówno lokalnym, jak i globalnym. Dzięki przyjaznemu dla użytkownika i niezawodnemu systemowi Oracle Exchange oraz portalowi o nazwie OracleExchange.com przedsiębiorstwa mogą szybko i efektywnie prowadzić interesy na dużą i małą skalę. System Exchange udostępnia również użytkownikom pomoc on line, przykładowe pliki i wstępnie sformatowane wzorce do tworzenia aukcji i ofert. Portal OracleExchange.com pozwala firmom korzystać z nowych internetowych procedur działalności (aukcje, odwrotne aukcje, elektroniczne katalogi) w celu dotarcia do rynku światowego, kupowania towarów i usług po niższych cenach, sprzedaży produktów i usług na całym świecie. Na giełdzie OracleExchange.com nie trzeba płacić opłaty licencyjnej, ani podpisywać umowy. Firmy osiągają natychmiastowy zwrot nakładów, prowadząc aukcje lub kupując na otwartym rynku w ciągu zaledwie kilku minut od zostania uczestnikiem giełdy. Rejestracja Jedną ze wstępnych operacji, jaką powinna wykonać firma pragnąca wziąć udział w obrocie za pośrednictwem giełdy elektronicznej, jest zarejestrowanie się. Oracle i jego partnerzy zapewniają wszystkim uczestnikom Systemu Exchange możliwość szybkiego dołączenia się i zawierania transakcji na giełdzie. Firma może umieścić swoje logo w serwisie portalu, może z pomocą tego systemu lepiej zdefiniować swój wizerunek i swoją markę. Zarejestrowanie firmy to pierwszy krok do uczestnictwa w giełdzie. Jeżeli nie znajdziemy jej nazwy, przeszukując kartotekę kontrahentów, musimy zwrócić się do administratora z wnioskiem o rejestrację. We wniosku podaje się podstawowe dane adresowe firmy oraz informacje kontaktowe w celu jej zarejestrowania. Wniosek zawiera też informacje o sposobie płatności dla usług dostępnych w systemie. Exchange obsługuje kilka metod płatności, w tym przelewy, karty zaopatrzeniowe i karty kredytowe, ale także płatność gotówką w momencie dostawy. Następnym etapem jest akceptacja regulaminu giełdy. System Exchange automatycznie wysyła pocztą elektroniczną regulamin, aby dana osoba zapoznała się z nim i zaakceptowała go. Po zarejestrowaniu firmy można przystąpić do rejestracji poszczególnych użytkowników pracujących w firmie, aby także mogli uczestniczyć w Systemie Exchange. Administrator prowadzi kompletną listę adresów wysyłkowych i rozliczeniowych firmy, współużytkowaną przez przedsiębiorców zawierających transakcje. Wszystkie informacje mogą być na bieżąco modyfikowane. System Exchange umożliwia firmom dostarczanie do innych firm dokumentów służbowych w postaci elektronicznej. Zapewnia przy tym maksimum bezpieczeństwa posiadanych przez firmę danych; osobista książka adresowa może być przeglądana tylko przez jej właściciela. Kartoteka kontrahentów Wszystkie firmy zarejestrowane w Systemie Exchange są wymienione w kartotece kontrahentów. Użytkownicy mogą przeszukiwać kartotekę według typów towarów i usług, aby uzyskać listę

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 12/2001, 2001

Kategorie: Obserwacje