Jakich zmian potrzebuje Poczta Polska?

Jakich zmian potrzebuje Poczta Polska?

Jakich zmian potrzebuje Poczta Polska? Dr hab. Arkadiusz Kawa, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Rynek listowy się kurczy, co Poczta Polska próbuje sobie rekompensować na bardzo konkurencyjnym rynku przesyłek kurierskich, dlatego tak pilną potrzebą jest stworzenie sieci automatów paczkowych – własnej lub we współpracy z Orlenem, który również zamierza taką budować. Dobrym krokiem byłoby wprowadzenie do oferty usługi fulfillment, czyli kompleksowej obsługi logistycznej sklepów internetowych. Zamiast jedynie odbierać od nich przesyłki i dowozić je do klientów, lepiej przyjmować towar do własnych magazynów i, gdy przychodzi zamówienie, w imieniu sprzedawcy pakować, wysyłać i potem ewentualnie zajmować się zwrotami. Potencjał do wykorzystania tkwi także w tym, co generalnie stanowi obciążenie dla publicznego operatora, a więc w ustawowym obowiązku utrzymywania gęstej sieci placówek. To, że Poczta Polska dociera prawie wszędzie, a jej pracownicy cieszą się dużym zaufaniem, otwiera możliwości w zakresie dodatkowych usług dla osób starszych. Wzorem mogłaby być poczta francuska, której listonosze pomagają seniorom np. w zakupach. Obiecującym kierunkiem jest wreszcie rozwój usług transgranicznych, np. w zakresie większych ładunków. Piotr Moniuszko, Wolny Związek Zawodowy Pracowników Poczty Potrzebuje odpolitycznienia, bo do spółki, głównie na wysokie, kluczowe stanowiska, trafia coraz więcej „fachowców”, którzy nawet nie za bardzo wiedzą, jak ona funkcjonuje. Takie osoby nie są w stanie podejmować decyzji dobrych dla firmy, jej klientów i pracowników. Idealnym przykładem jest realizacja programu zwolnień grupowych, podczas gdy zatrudnionych jest za mało w stosunku do ilości pracy do wykonania, o czym świadczą niemal 2 mln godzin nadliczbowych z 2020 r. czy masowa skala zaległych urlopów. Poza wymianą managementu konieczne jest ograniczenie liczby wysokich stanowisk administracyjnych, podniesienie płac szeregowych pracowników, gdyż obecnie ponad 60% otrzymuje wynagrodzenie na poziomie płacy minimalnej, a także przywrócenie realnego dialogu ze związkami zawodowymi. Krzysztof Piskorski, Instytut Pocztowy Część koniecznych zmian wynika z przyśpieszenia przez pandemię niektórych trendów rynkowych, takich jak dynamiczny rozwój handlu internetowego. Aby dogonić konkurencję, Poczta Polska musi szybko zainwestować we własną sieć automatów paczkowych i w rozbudowę pozostałej infrastruktury koniecznej do obsłużenia zwiększonego ruchu sprzedażowego: centrów logistycznych, sorterów do paczek itd. Niezbędny jest również wzrost zainteresowania właściciela tym, co się dzieje w spółce. Publiczny operator powinien być dla państwa realnym partnerem przy bardzo wielu projektach, tak jak to się dzieje we Francji, gdzie zadaniem poczty jest m.in. zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do prasy, uważanej za dobro kultury. Kluczową kwestią jest też zdecydowane przyśpieszenie spraw związanych z e-doręczeniami, w związku z postępującym wypieraniem urzędowej korespondencji papierowej przez elektroniczną. Share this:FacebookXTwitterTelegramWhatsAppEmailPrint

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2021, 28/2021

Kategorie: Aktualne, Pytanie Tygodnia