Co ile konieczna jest wymiana opon? Jak rozpoznać, czy opony nadają się jeszcze do jazdy?

Co ile konieczna jest wymiana opon? Jak rozpoznać, czy opony nadają się jeszcze do jazdy?

Terminowa wymiana opon to kwestia bezpieczeństwa. W tym materiale zastanowimy się zatem nad tym, jak poznać optymalny moment na wymianę ogumienia na nowe. Opowiemy też o tym, jaką rolę pełni wulkanizacja opon oraz rozważymy czy naprawa opon jest w stanie uchronić je przed przedwczesnym wycofaniem z użytkowania.

Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że opony to bezpieczeństwo. To one gwarantują powierzchnię styku z asfaltem. Niewielu kierowców postrzega je jednak przez pryzmat… czasu. Bo opony identycznie jak wszystkie inne produkty gumowe starzeją się. A postępujący proces starzenia powinien prowadzić kierowcę do jednego punktu, którym jest wymiana opon. Kiedy w samochodzie powinny pojawić się nowe opony? Zaraz o tym opowiemy.

Co ile lat wymiana opon?

Ile lat może mieć opona? To pytanie, które zadają sobie nie tylko kierowcy, ale i producenci ogumienia. Inżynierowie zalecają, aby nie eksploatować opon dłużej niż 10 lat. Dekada to czas, w którym procesy wulkanizacyjne w gumie mogły pójść na tyle daleko, że choć ogumienie ma wystarczający bieżnik, jest w stanie samoczynnie utracić ciśnienie powietrza w czasie jazdy. I wiedza na temat tego, ile lat opona jest dobra, to klucz do bezpieczeństwa. Bo stare ogumienie może pęknąć w czasie jazdy z dużą prędkością. A od tego już tylko krok od tragedii.

Pytanie o to kiedy wymiana opon jest konieczna, to dopiero pierwsza z kwestii, którą należy wyjaśnić. Kluczowe jest bowiem też to, jak sprawdzić rok opony. Bez tego nie da się ocenić jej wieku.

Gdzie jest rok produkcji opony?

O wyjaśnienie tej kwestii poprosiliśmy eksperta z serwisu Motointegrator.com: – Jest on zapisany w czterocyfrowym kodzie DOT wytłoczonym na ścianie bocznej. Wskazuje on datę produkcji – pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, a dwie kolejne rok. Warto pamiętać o tym, że kod DOT wskazuje datę produkcji. Czasami zdarza się, że ogumienie trafia do klienta rok czy dwa lata później. A to może nieco utrudnić znalezienie odpowiedzi na pytanie: ile lat można używać opony.

Co ile km wymiana opon?

Wymiana opon jest konieczna tak naprawdę z trzech powodów:

  • Pierwszym jest wcześniej wspomniany wiek.
  • Drugim uszkodzenie mechaniczne – np. rozerwanie ściany bocznej. Nie da się go naprawić w sposób niezagrażający bezpieczeństwu.
  • Po trzecie w dużej mierze to przebieg decyduje o tym, kiedy jest konieczna wymiana opon.

Co ile km myśleć o nowym ogumieniu? Co ile wymienia się opony? Na ogół dzieje się tak po jakichś 50 tys. km. Im dłużej eksploatujemy, ślad ściera się i gorzej trzyma auto na asfalcie. Wymiana opon: co ile kilometrów konkretnie? Na to pytanie odpowiedzieliśmy – choć trochę uśredniając. Ostateczny przebieg zależy jednak nie tylko od modelu, ale i stylu jazdy kierowcy. Czasami będzie to zatem 80, a czasami tylko 30 – 40 tys. km (gdy prowadzący jeździ agresywnie).

Jak powinna przebiegać wymiana opon?

Dlaczego wymiana opon to konieczność? Do znudzenia można tu powtarzać jedno słowo: BEZPIECZEŃSTWO. Auto styka się z asfaltem powierzchnią odpowiadającą wielkością kartce A4 i to ona decyduje o trakcji. To jednak nie jedyne pytanie, które mają kierowcy. Często zastanawiają się też nad tym czy wymiana opon niszczy felgę. A odpowiedź brzmi… nie. Pod warunkiem jednak, że właściciel auta wybierze fachowy warsztat, który obejdzie się z obręczami wystarczająco delikatnie. Delikatniejsze traktowanie miękkich felg to też odpowiedź na pytanie o to, dlaczego wymiana opon na felgach aluminiowych jest droższa. Czy wymiana opon w assistance jest rynkowym standardem? Tylko pod jednym warunkiem – gdy jest konieczna z uwagi na wystąpienie usterki w trasie.

Utylizacja opon: kiedy jest konieczna i jak zrobić to dobrze?

Gdzie utylizować opony? Najlepiej w wulkanizacji. Warsztat z całą pewnością ma podpisaną umowę z firmą, która zajmuje się recyklingiem produktów gumowych. Warto jednak pamiętać o tym, że zostawienie opon do utylizacji może wymagać dodatkowej opłaty. Dlatego czasami kierowcy decydują się na zabranie ich ze sobą, a wtedy zaczynają się zastanawiać nad tym, gdzie wyrzucić opony. Zużyte ogumienie to jednak spory problem, nie można go bowiem zostawić w śmietniku pod blokiem.

Gdzie oddać opony i czy ewentualnie zużyte opony można sprzedać?

Część kierowców tak właśnie robi. Po demontażu w samochodzie wystawia ogumienie na portalach aukcyjnych. Modele z drugiej ręki kupują przede wszystkim właściciele starych i wartych kilkaset złotych samochodów, ewentualnie handlarze aut. Sprzedaż opon używanych nie jest wielkim interesem, ceny oscylują w granicy kilkudziesięciu złotych za sztukę.

Jak przechowywać opony?

W przypadku ogumienia sezonowego kierowca musi pamiętać nie tylko o pilnowaniu terminu wymiany. Kluczem jest też to, aby wiedział, jak przechowywać opony. Seria błędów możliwych do popełnienia w tej kwestii jest ogromna!

Jak przechowywać opony z felgami?

Przechowywanie opon z felgami powinno się odbywać na jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze można je ułożyć na stosach – ścianami bocznymi w stronę podłogi. Po drugie można je powiesić na specjalnych wieszakach – np. w pozycji pionowej.

Jak przechowywać opony bez felg?

Przechowywanie opon bez felg powinno się odbywać zawsze w pozycji pionowej bieżnikiem do dołu. Co więcej, od czasu do czasu opony warto przestawiać – tak żeby nie odkształcały się w czasie sezonu.

Jak przechowywać opony w piwnicy?

Przechowywanie opon między sezonami w towarzystwie plam z oleju silnikowego lub innych substancji o charakterze agresywnym może sprawić, że guma dosłownie zacznie się miejscami rozpuszczać. Przechowywanie opon w piwnicy powinno się odbywać w suchym miejscu oraz bez bezpośredniej bliskości grzejnika czy dostępu promieni słonecznych. Kierowca, który nie może zapewnić ogumieniu właściwych warunków, powinien skorzystać z usług, które proponuje przechowalnia opon. Koszt zostawienia kompletu ogumienia to wydatek na poziomie kilkudziesięciu złotych za sezon.

Czy wymiana opon jest obowiązkowa?

W polskim systemie prawnym funkcjonuje obowiązek wymiany opon. Odnosi się on jednak głównie do stanu ogumienia. Jak rozpoznać, czy opony nadają się jeszcze do jazdy? Kierowca powinien poszukiwać przede wszystkim mocnych starć bieżnika czy drobnych pęknięć na powierzchni ściany bocznej. Poza tym dyskwalifikujące są też np. guzy. Opona samochodowa z widocznym uszkodzeniem może pęknąć w czasie jazdy – tworzy zatem realne zagrożenie. I w jej naprawie nie pomoże nawet najlepsza wulkanizacja opon.

Czy jest obowiązkowa wymiana opon na zimowe?

Opony do samochodu z przeznaczeniem sezonowym nie są wymagane przez polskie prawo. I choć odpowiedź na pytanie, czy zmiana opon jest obowiązkowa może być negatywna, warto rozważyć tą kwestię bardziej rozsądkiem, a nie paragrafami. Po raz kolejny przypominamy bowiem, że ogumienie w trudnych warunkach zimowych jest głównym elementem trakcji pojazdu.

Dlaczego wymiana opon to konieczność?

Jaki bieżnik mają nowe opony? Przeciętnie od 8 do 10 mm. Kiedy należy uznać, że ślad jest zużyty? Według przepisów obowiązujących w Polsce w sytuacji, w której klocki mają wysokość mniejszą niż 1,6 mm. W takim przypadku diagnosta nie może przedłużyć ważności badania technicznego, a policjant ma prawo odebrać kierowcy dowód rejestracyjny w czasie kontroli drogowej. I choć sytuacja prawna jest jasna, specjaliści z rynku oponiarskiego uważają, że przepisy są zdecydowanie za mało restrykcyjne.

Praktycznie każdy producent ogumienia podkreśla, że bezpieczna wysokość bieżnika w przypadku opon letnich to 3 mm. Gdy mowa o ogumieniu zimowym, wymagane są nawet 4 mm. Poniżej tych wartości opony powinny zostać wycofane z użytkowania i zamienione na nowe. Dobór opon letnich lub zimowych oznacza spory wydatek. Czy warto szukać oszczędności w postaci ogumienia z drugiej ręki? Opcja bez wątpienia jest atrakcyjna cenowo. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kupujący decyduje się tak naprawdę na… kota w worku. Dopóki opon takich nie zamontuje w aucie i dopóki nie zacznie ich eksploatować, nie będzie miał pewności czy nie posiadają one np. guzów lub innych uszkodzeń wykluczających dalszą jazdę.

Gdzie najtaniej? Wymiana opon to nie zawsze cena…

Ważnym aspektem eksploatacyjnym jest cena wymiany opon. W przypadku, w którym kierowca posiada jeden komplet felg i dwa komplety ogumienia, wartość usługi w zależności od miasta waha się w przedziale od 60 do 150 zł. Koszt wymiany opon jest niższy, gdy ogumienie na poszczególne sezony jest założone na oddzielne felgi. Kierowcy pytają jednak nie tylko o to, ile kosztuje wymiana opon. „Najtaniej” to hasło, które również ich interesuje. I choć oszczędności są ważne, warto pamiętać o tym, aby nie robić ich na siłę. Niska cena wymiany opon może oznaczać brak fachowej wiedzy, a to często kończy się uszkodzeniem opon czy felg.

Gdzie wymienić opony?

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy