„Mozart i Salieri” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Operze Krakowskiej
20.11.2021 (premiera)
21.11.2021
Realizacja:
Reżyseria: Fred Apke
Kierownictwo muzyczne: Kai Bumann
Współpraca reżyserska: Marta Klubowicz
Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Obsada:
Salieri | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
Mozart | Jarosław Bielecki, Adrian Domarecki, Adam Sobierajski
Ślepy skrzypek | Paweł Wójtowicz
Poeta | Aleksander Gałązka, Kamil Pudlik
Czarna Postać | Marta Klubowicz
Jednoaktowa opera Rimskiego-Korsakowa w duchu realizmu Potężnej Gromadki; za libretto posłużyła kompozytorowi jedna z „małych tragedii” Aleksandra Puszkina o tym samym tytule, wykorzystana w niemal niezmienionej postaci – stąd też dzieło to określa się niekiedy mianem „scen dramatycznych Puszkina”. Treść nawiązuje do rzekomych okoliczności śmierci W.A. Mozarta – według legendy, genialnego kompozytora miał otruć zazdrosny o jego talent rywal, Antonio Salieri (na podobnych motywach powstanie późniejsza sztuka Petera Schaffera „Amadeus” i jej nagrodzona ośmioma Oscarami adaptacja filmowa w reżyserii Miloša Formana).
Kameralny charakter opery i oszczędność środków wyrazu (niewielka obsada, ściśle sylabiczny recytatyw wiernie odzwierciedlający intonację i akcenty języka, niekiedy przechodzący w swobodne arioso) wpisują się w powracające co jakiś czas w historii opery dążenie do realizmu; jednocześnie stanowią kontrastujące tło dla zastosowanych przez Rimskiego cytatów z twórczości Mozarta (aria Zerliny „Batti, batti”, temat z baletu „Les Petits Riens” czy wreszcie początek „Requiem”), wzmagając ich ładunek dramaturgiczny.
Spektakl reżyseruje Fred Apke – niemiecki dramaturg, reżyser i aktor, od lat związany z polską sceną. Kierownictwo muzyczne objął wybitny dyrygent Kai Bumann, który w 1997 r. objął funkcję dyrektora artystycznego Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem.
PRZEGLĄD poleca!
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy