Najmodniejszy kolor 2022 r. według instytutu Pantone – co warto o nim wiedzieć?
Kolory odgrywają ogromną rolę w naszym życiu. Mają także duże znaczenie w wielu branżach, takich jak moda, projektowanie wnętrz, grafika komputerowa czy marketing. Każdego roku można zaobserwować nowe trendy kolorystyczne. Ich kierunek wyznacza m.in. instytut Pantone. Regularnie ogłasza on kolor roku, który ma królować w różnych dziedzinach. Jaka barwa została wybrana w 2022 roku i co warto o niej wiedzieć?
Czym jest kolor roku Pantone?
Instytut Pantone funkcjonuje od 1986 roku. Powstał jako część przedsiębiorstwa Pantone, specjalizującego się w rozwiązaniach związanych z poligrafią, a konkretniej w dostarczaniu systemów kolorystycznych. Instytut ten od początku tworzyli fachowcy zajmujący się projektowaniem barw. Ich zadaniem było badanie i prognozowanie nowych trendów w świecie kolorów.
Jako że instytut gromadził najlepszych specjalistów w swoim fachu, którzy trafnie analizowali trendy kolorystyczne, w pewnym momencie postanowiono zacząć ogłaszać kolor roku, co jak się okazało, mocno wpłynęło na świat designu. Tradycja ta zapoczątkowana została już w 1999 roku i trwa do dziś. Pierwszy w historii tzw. pantone roku to odcień cerulean blue. Był to błękit z lekką nutą szarości.
Warto wiedzieć, czym kierują się specjaliści podczas wyboru koloru roku. Nie jest on bowiem w żadnym razie przypadkowy. Jego ogłoszenie poprzedza wnikliwa analiza i obserwacja najnowszych tendencji pojawiających się nie tylko w dziedzinie designu, lecz także, chociażby, w popkulturze, modzie, sztuce czy lifestyle’u. Oprócz tego pod uwagę brane są bieżące wydarzenia społeczno-ekonomiczne. Kolor roku ma być bowiem pewnym symbolem, który odzwierciedla to, co dzieje się wokół nas. Nawiązuje także do aktualnych potrzeb współczesnego świata.
Nowoczesność i przemiany, czyli kolor roku 2022
Kolorem roku 2022 według Pantone została ogłoszona barwa very peri. Stanowi niezwykle elektryzujący i nowoczesny odcień, w sam raz na miarę naszych czasów. W praktyce to bardzo ciekawy fiolet, w którym widoczne są zarówno niebieskie tony przywodzące na myśl stabilność, jak i czerwone, dodające energii i będące wyrazem innowacyjności.
Dlaczego wybór padł akurat na very peri? Według instytutu Pantone kolor ten symbolizuje głębokie przemiany zachodzące w dzisiejszym świecie, co odnosi się m.in. do sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. Ponadto barwa very peri ma oznaczać kreatywność i otwartość na nowe możliwości i scenariusze, które przynosi nam życie – to dwie cechy, które są współcześnie bardzo potrzebne. Fachowcy wskazują także na odwołania do metaverse i świata online, który wciąż coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Odcień very peri ma więc w sobie głęboką warstwę symboliczną, która dobrze odpowiada temu, co dzieje się aktualnie wokół nas. Oprócz tego to po prostu ciekawy kolor, który można wykorzystać zarówno w modzie i projektach artystycznych, jak i np. w wystroju wnętrz.
(artykuł partnera)
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy