Pałacowy mikrokosmos

Młodzież szturmuje Pałac Młodzieży w Warszawie. Każdy chce dostać się na zajęcia Pałac Młodzieży. Przed wejściem kłębi się tłum uczniów, którzy przyszli zapisać się na zajęcia. W długich kolejkach stoją młodzi ludzie i ich rodzice. Głośne, spontaniczne reakcje: radość z powodu dostania się do danej grupy i rozpacz, gdy zabraknie miejsc w wymarzonej pracowni. Zadziwia doskonała organizacja. Na placu przed wejściem ponad setka instruktorów przyjmuje zapisy od razu do konkretnych grup. Jest ich aż 352 w 50 specjalnościach. Skąd się wzięło ogromne powodzenie tych zajęć? – Czy ma Pani jakąś szczególną receptę na sukces? – pytamy Urszulę Wacowską, dyrektor Pałacu Młodzieży w Warszawie. – Chyba nie – słyszymy w odpowiedzi. – Już po raz 47. organizujemy nabór i zainteresowanie jest wciąż ogromne. Zapisanie się do Pałacu stało się tradycją, która nierzadko trwa od trzech pokoleń. Bywa, że nasi dawni wychowankowie przyprowadzają swoje wnuki. Niektóre zajęcia przeszły sprawdzian czasu i figurują w naszej ofercie od samego początku. Nieustannie jednak obserwujemy preferencje młodzieży. Mniej atrakcyjne pracownie likwidujemy, a to, czego młodzież się dopomina, np. zajęcia z tańca towarzyskiego, rozszerzamy. Dla amatorów pływania, śpiewu i komputerów Program zajęć Pałacu Młodzieży, który jest największą placówką pozaszkolną w Polsce, rzeczywiście może zaimponować. 47-letnią tradycję mają już takie specjalności jak skoki do wody, gimnastyka artystyczna, akrobatyka, grafika, modelarstwo samolotowe i żeglarstwo. Tu znajduje się najgłębszy basen w Warszawie, dlatego można uczyć skoków do wody i pływania synchronicznego. Warto też wiedzieć, że na zajęcia przyjmuje się wyłącznie umiejących pływać, właśnie ze względu na „brak dna”. Każdy kandydat najpierw zdaje egzamin praktyczny i jeśli zabraknie mu choć pół sekundy do przepłynięcia wymaganego dystansu, musi się podszkolić na innym basenie, by znów startować za rok. Bardzo długi staż ma dziecięcy zespół Gawęda, jest on nawet starszy od Pałacu Młodzieży. Mimo znanych ogólnie problemów finansowych pałacowe pracownie komputerowe w wielu przypadkach dysponują sprzętem lepszym niż w niejedna szkoła. Czego nie znajdziesz gdzie indziej? Atutem są dobrzy instruktorzy i stabilność planu zajęć przez cały rok szkolny. Dzięki temu można dopasować inne zajęcia do organizowanych w Pałacu. Niegdyś rolę „bramkarzy” pełniły same dzieci. Jednak zaważyły względy bezpieczeństwa i od 8 lat zatrudniono profesjonalną wewnętrzną ochronę. Choć Pałac Młodzieży wypełnia czas wolny co najmniej pięciu tysiącom chętnych, nadal pozostał elitarną placówką. Taka sytuacja sprzyja ambicjom młodzieży, która uważa udział w zajęciach za nobilitację. Nie tylko dzięki możliwości zdobycia różnych umiejętności. Pałac poszerza zainteresowania, wciąga nowymi tematami, czego nie mogą zaproponować inni. Świadczą o tym zmieniane co roku pałacowe hasła. W latach 50. było to skromne: „Pałac jako świetlica”, w latach 60. lansowano „Modę na Pałac”, a potem już „Pałac ku przyszłości”. W tym roku uznano, że należy pomyśleć o integracji i o Wspólnocie Europejskiej. Ale hasło przewodnie jest jeszcze bardziej pojemne i brzmi: „Nasz pałacowy mikrokosmos”. – Zajęcia w Pałacu Młodzieży kosztują 110 zł za semestr (bez względu na rodzaj zajęć). Rozpoczynają się od września i trwają przez cały rok, popołudniami, np. raz lub dwa razy w tygodniu po 2,5 godziny od godziny 17.00. w lutym rozpoczyna się drugi semestr, który trwa do czerwca. Wprawdzie zapisy trwają od 3 do 7 września, ale chętni mogą zgłaszać się na zajęcia również później, jeżeli będą jeszcze wolne miejsca w poszczególnych grupach. Mogą zgłosić się również podczas roku szkolnego, gdy ktoś zrezygnuje z uczestnictwa w grupie. – Uczestnik zajęć otrzymuje legitymację Pałacu Młodzieży, która uprawnia go do bezpłatnego korzystania raz w tygodniu w sobotę z basenu (przez pół godziny), udziału w imprezach organizowanych przez Pałac oraz oglądania filmów. W czasie ferii i wakacji uczestnicy mogą wyjeżdżać na obozy do ośrodka w Pieczarkach. Zajęcia w Pałacu Młodzieży 1.biologia: pracownia ekologii, klub akwarystyczny 2. fotografia 3. elektronika: pracownia podstaw obsługi komputera, grafika, grafika trójwymiarowa, programowanie w języku Pascal, CIC, wstęp do programowania, tworzenie stron www 4. języki obce: angielski, niemiecki 5. matematyka 6. modelarstwo: majsterkowanie, podstawy techniki i modelarstwa

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2001, 37/2001

Kategorie: Oświata