Pasek klinowy – czym jest, jak działa i dlaczego jest niezbędny w samochodzie?
Jak każdy właściciel samochodu starasz się o niego dbać, ale nie masz wystarczającej wiedzy o mechanice. Bez obaw. Nie jesteś sam/a. Nie każdy musi znać się na wszystkim. Być może zdarza Ci się usłyszeć podczas jazdy dziwne piszczenie wydobywające się spod maski auta? Niewykluczone, że to pasek klinowy piszczy, dając jednoznacznie sygnał, że pora na jego wymianę. Ale zaraz, czym jest tytułowy pasek? W poniższym tekście postaramy się przybliżyć, czym on jest, gdyż pomimo dość ogólnej nazwy, wiele osób ma prawo nie wiedzieć, co ile wymiana paska staje się niezbędna, ani jak założyć pasek klinowy. Zacznijmy krok po kroku. Miłej lektury.
Czym jest tytułowy pasek klinowy?
Pasek klinowy to element, który przenosi napęd z wału korbowego silnika na inne podzespoły, takie jak alternator, pompa wody, wspomaganie kierownicy, a nawet klimatyzacja. Pasek klinowy zrobiony jest z gumy i włókien, które nadają mu wytrzymałość i elastyczność. Na swojej powierzchni ma rowki i kliny, które pasują do odpowiednich wyżłobień na kołach pasowych, na których się obraca. Pasek jest napięty między kołami pasowymi za pomocą specjalnego napinacza, który zapewnia właściwe tarcie i przenoszenie napędu. Jedną z przyczyn problemów z paskiem może być niewłaściwe jego napięcie. Zarówno zbyt luźny, jak i zbyt napięty pasek może nie pracować optymalnie.
Dlaczego pasek klinowy jest tak ważny w każdym samochodzie?
Pasek klinowy jest bardzo istotny, ponieważ odpowiada za prawidłowe działanie wielu podzespołów samochodu, które są niezbędne dla bezpieczeństwa, komfortu i ekonomicznej jazdy. Oto główne z nich:
– alternator — który ładuje akumulator samochodu, który z kolei zasila wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak światła, radio, czy zapłon. Bez alternatora akumulator szybko się rozładuje, a samochód nie będzie mógł ruszyć;
– pompa wody — która pompuje płyn chłodzący przez układ chłodzenia silnika, co zapobiega przegrzaniu silnika;
– pompa wspomagania kierownicy — czy ktoś dziś wyobraża auto bez wspomagania? Pompa wspomagania pomaga kierowcy obracać kierownicę, zmniejszając siłę potrzebną do jej skręcania;
– klimatyzacja — pasek klinowy odpowiada za napędzanie sprężarki klimatyzacji. W przypadku jego nadmiernego zużycia spada wydajność klimatyzacji, a tym samym podróż w upalne dni staje się mało komfortowa.
Co jaki czas zalecana jest wymiana paska klinowego?
To pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Pasek klinowy jest jednym z elementów eksploatacyjnych, który podlega naturalnemu zużyciu. Dlatego należy go regularnie sprawdzać i wymieniać, aby zapobiec jego zerwaniu. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, co ile należy wymieniać pasek, ponieważ zależy to od co najmniej dwóch czynników, m.in.:
– rodzaju i jakości paska klinowego — zazwyczaj paski klinowe mają określoną żywotność podaną przez producenta, np. 30 tys. km, 60 tys. km, czy 100 tys. km;
– stanu technicznego samochodu – kupując auto w salonie, mamy względny spokój przez rok czy dwa. Nabywając jednak auto używane, nigdy tak naprawdę nie wiemy, jak mini usterki mogą wpływać na pracę paska klinowego. Do usterek tych możemy zaliczyć np. niewłaściwe napięcie, luźne koła pasowe, uszkodzony napinacz, czy wibracje silnika. Dlatego w przypadku kilkuletniego samochodu, pasek może zużywać się nieco szybciej.
Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się wymieniać pasek co 60 tys. km lub co 4 lata, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Nie zwalnia nas to jednak z tego, aby sprawdzać stan paska klinowego co kilka miesięcy, aby dokonać jego regulacji lub zdecydować o jego wymianie.
Jakie są sygnały, mówiące o tym, że pasek klinowy wymaga wymiany?
Wiemy już zatem, jak istotny jest pasek klinowy dla poprawnego działania samochodu. Po czym jednak poznać, że dzieje się z nim coś złego, aby móc w porę zareagować, wymienić go na nowy i uniknąć poważnych konsekwencji. Oto niektóre z sygnałów, na które warto być wyczulonym:
– pierwszym jest z reguły nieprzyjemny hałas. Mówi się wówczas, że jeśli pasek klinowy piszczy, to sam daje nam znać, że wymaga uwagi. Należy wówczas sprawdzić, czy nie jest on zbyt luźny, zbyt napięty, przetarty, popękany, czy zanieczyszczony. Piski mogą być słyszalne podczas uruchamiania silnika, przyspieszania, hamowania, czy skręcania kierownicą;
– drugi częsty objaw uszkodzonego paska klinowego to problemy z ładowaniem akumulatora. Jeśli pasek klinowy nie przenosi napędu na alternator, akumulator nie będzie się ładował, a samochód nie będzie miał wystarczającej ilości prądu;
– trzeci sygnał to problemy z chłodzeniem silnika. W przypadku gdy pasek klinowy nie przenosi napędu na pompę wody, płyn chłodzący nie będzie krążył przez układ chłodzenia, a silnik nie będzie miał odpowiedniej temperatury pracy;
– czwarty sygnał to problemy z kierowaniem – o ile pasek klinowy nie przenosi napędu na pompę wspomagania kierownicy, kierowanie będzie ciężkie i bardzo odczuwalne.
Gdzie warto kupić pasek klinowy?
Zmierzając ku końcowi, warto mieć wiedzę o tym, gdzie można kupić pasek klinowy, jeśli już zajdzie konieczność jego wymiany. Z reguły w takich sytuacjach mamy trzy opcje:
– autoryzowany serwis samochodowy,
– tradycyjny sklep motoryzacyjny,
– internetowy sklep motoryzacyjny, np. Intercars.pl.
Każda z wymienionych opcji ma swoje zalety. Na korzyść internetowych sklepów przemawia ogromny wybór części, konkurencyjne ceny oraz wygoda zakupu. Jeśli w najbliższej okolicy nie ma stacjonarnego sklepu ani ASO, internet wydaje się idealną opcją.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że powyższy tekst ukazał, jak ważny jest pasek klinowy dla pracy poszczególnych podzespołów naszego samochodu. W żadnym razie nie należy zwlekać z jego wymianą, a jeśli już to robimy, zwracajmy uwagę na to, aby zakupiony pasek był zgodny z naszym modelem i rocznikiem samochodu. Tylko wtedy zyskamy pewność, że posłuży on przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy