Programy lojalnościowe stają się coraz popularniejszym elementem strategii marketingowej marek. Pozwalają na lepszą interakcję z klientem oraz dłuższe związanie go z marką. Czym właściwie są programy lojalnościowe? Jakie są ich rodzaje i co faktycznie zyskuje klient, uczestnicząc w nich?
Czym są programy lojalnościowe?
Obecnie praktycznie każdy przedsiębiorca stawia na dobrą komunikację z klientem. W tym celu przygotowywane są różnorodne działania. Programy lojalnościowe należą do najciekawszych z nich. Celem takiego działania jest zbudowanie zaufania do danej marki, a co za tym idzie – zwiększenie przywiązania klientów do niej. Kiedy osoby poszukujące określonych produktów zobaczą, że stając się wiernym klientem, zyskają więcej niż w przypadku jednorazowych zakupów, chętniej będą kupować w danym miejscu.
Rodzajów tego typu programów jest kilka. Najczęściej spotykane są takie, które dotyczą jednej marki. Wówczas klient zbiera punkty, pieczątki albo naklejki tylko u jednego sprzedawcy lub usługodawcy. Bardzo ciekawe rozwiązanie stanowią programy multipartnerskie, takie jak np. PAYBACK. Skupiają one wokół siebie wiele różnorodnych punktów usługowych, sklepów, platform sprzedażowych itp. To pozwala uczestnikom na szybsze zbieranie punktów.
Z perspektywy klienta udział w nich jest więc korzystniejszy.
Na jakie korzyści możesz liczyć, uczestnicząc w programie lojalnościowym?
To, jakie korzyści czerpać będzie klient, zależy od zapisów w regulaminie programu. Jedną z form gratyfikacji uczestników jest wymiana zebranych naklejek lub pieczątek na określone towary. Zazwyczaj jest to okresowa akcja promocyjna, w ramach której dostępne są produkty z serii limitowanych, np. naczynia do gotowania, maskotki lub galanteria skórzana.
Niektóre programy, szczególnie te multipartnerskie, mają całe systemy wymiany zebranych przez klientów punktów. Aby móc wymienić swoje punkty na nagrody, uczestnik danego programu musi się zarejestrować na specjalnej platformie. Najczęściej mają one postać konkretnych produktów, np. drobnego AGD, biżuterii lub gadżetów elektronicznych. Można też skorzystać z opcji wymiany punktów na vouchery.
Inną ciekawą opcją dla uczestników programów lojalnościowych jest możliwość obniżania wartości rachunków za zakupy u wybranych partnerów. Aby to zrobić, należy dowiedzieć się wcześniej, czy taka opcja jest możliwa w wybranym sklepie i jaki dokładnie jest przelicznik punktów na złotówki. Chcąc w ten sposób zapłacić za transakcję, musisz okazać w kasie swoją kartę lojalnościową lub aplikację programu i podać, ile punktów chcesz przeznaczyć na ten cel. Jeżeli jest ich mniej, niż wynosi wartość wybranych towarów, wówczas brakującą kwotę możesz dopłacić gotówką lub za pomocą karty płatniczej. Zwróć uwagę na to, że w aplikacjach programów lojalnościowych niejednokrotnie dostępne są dodatkowe bonusy, które nie są dostępne na stronach internetowych. Zatem jest to kolejny powód, by z takiej aplikacji korzystać.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy