Czas jako jedno z nielicznych dóbr rozdzielony jest sprawiedliwie – każdy w ciągu doby ma do dyspozycji 24 godziny. Poniżej znajdą Państwo stwierdzenia związane z zarządzaniem czasem. Do każdego należy dobrać jedną, najbliższą Państwu możliwość. 1. Uważam, że przerwy w pracy są: a stratą czasu b potrzebne do sprawnego działania c niezbędne i powinny być jak najdłuższe 2. Zanim przystąpię do realizacji powierzonych mi zadań… a dokładnie definiuję cel działania b zanim? Od razu zabieram się do pracy c nie zakładam niczego z góry 3. Zdarzenia w moim życiu… a zawsze są efektem moich działań b nie sądzę, bym miał(a) wpływ na to, co mnie spotyka c życie mnie nie zaskakuje, choć liczę się z nagłymi wypadkami 4. W sytuacji nadmiaru obowiązków… a zarywam noc, bo i tak nikt nie zrobi niczego lepiej ode mnie b wiem, z kim mogę się podzielić obowiązkami c nadmiaru? Zawczasu zrzucam pracę na innych 5. Gdy znajomy prosi mnie o czasochłonną przysługę… a nie potrafię odmówić b jeśli nie koliduje to z moimi planami, czemu nie c odmawiam, bo może wyskoczy mi coś ważniejszego 6. Staram się spotykać ze znajomymi, wyjść do kina, teatru itd. a w ustalonych wcześniej terminach b pięć dni pracy, w weekend szkolenie, gdzie czas na rozrywki? c najczęściej jak się da, nawet kosztem obowiązków 7. W ciągu doby… a najważniejsze prace wykonuję w czasie mojej największej wydajności b pracuję, nie zwracając uwagi na mój zegar biologiczny c zajmuję się tym, na co w danej chwili mam ochotę 8. Moje cele są: a realne i znam termin ich realizacji b lubię marzyć i wiem, że kiedyś większość z nich osiągnę c przyszłość jest zbyt niepewna, by wyznaczać sobie jakieś cele 9. Duża ilość obowiązków sprawia, że… a zrobię wszystko, ale później nie mam na nic siły b czuję się przytłoczony(a) i nie wiem, w co ręce włożyć c działam skutecznie i czuję się jak ryba w wodzie 10. W każdej pracy są zadania priorytetowe i drugorzędne… a ale w mojej wszystko jest ważne b mam tego świadomość i przede wszystkim wykonuję te najważniejsze c robię to, co akurat jest do zrobienia 11. W gospodarowaniu swoim czasem… a wspomagam się kalendarzem itp. b wszystko pamiętam c żyję chwilą 12. Kiedy coś robię… a wykonuję wszystko perfekcyjnie, choć zajmuje mi to więcej czasu b najbardziej przykładam się do spraw istotnych c stawiam na ilość, a nie na jakość Przyznaj sobie 1 punkt za odpowiedzi: 1 b; 2 a; 3 c; 4 b; 5 b; 6 a; 7 a; 8 a; 9 c; 10 b; 11 a; 12 b. Wyniki Poniżej 5 pkt Życie może być dla Ciebie pasmem niespodziewanych zwrotów akcji. Czasem przyjemnych, czasem nie. Nie przykładasz wagi do planowania i ustalania priorytetów. Może żyjesz, chwytając chwilę, a może jest to wynik nieznajomości zasad gospodarowania czasem. od 5 do 8 pkt Przeciętnie radzisz sobie z presją czasu. W standardowych sytuacjach zapewne nie masz większych problemów z ułożeniem zadań. Jednak w nagłych sytuacjach lub przy nadmiernym obciążeniu pracą możesz mieć kłopot z racjonalnym gospodarowaniem czasem. Powyżej 8 pkt Najprawdopodobniej świetnie radzisz sobie z obowiązkami zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi. Masz świadomość, co jest dla Ciebie najważniejsze i jakie są Twoje cele. Jesteś osobą elastyczną i potrafisz rozsądnie zrównoważyć obowiązki i przyjemności. Co zrobić, jeżeli test wyszedł kiepsko Zasady ułatwiające efektywne zarządzanie czasem 1. Niezbędne jest, abyś wiedział(a): * czy Twój cel jest realny (przy posiadanych umiejętnościach, narzędziach itp.), * jakie są etapy pozwalające osiągnąć końcowy efekt, * jakie są kryteria osiągnięcia sukcesu, * jaki jest termin końcowy; pozwoli to rozplanować czynności w całym odcinku czasu. 2. Określ elementy, które są Twoimi złodziejami czasu. Mogą to być spotkania, przerywanie pracy telefonami, zadania, które należało powierzyć komuś innemu, brak zdecydowania, niejasne zadania i priorytety,
Tagi:
Konrad Plucinski