Miasto przygotowuje się do Roku Jubileuszowego 2025 Korespondencja z Rzymu Wprawdzie obecny burmistrz Roberto Gualtieri z Partii Demokratycznej wywiązał się z obietnicy i posprzątał worki śmieci zalegające w Rzymie w okresie rządów Virginii Raggi z Ruchu Pięciu Gwiazd, nie wiadomo jednak, czy poradzi sobie z wyzwaniem Roku Świętego. Czasu jest coraz mniej – niecałe 12 miesięcy. W połowie października w siedzibie rządu odbyło się spotkanie „reżyserów” przedsięwzięcia – wzięli w nim udział podsekretarz prezydencji Rady Ministrów Alfredo Mantovano, delegat papieża na Rok Święty, prałat Rino Fisichella, burmistrz i komisarz nadzwyczajny Roberto Gualtieri oraz inni ministrowie i przedstawiciele zaangażowanych podmiotów instytucjonalnych. Misja jest nadzwyczaj skomplikowana: przygotować stolicę na przyjęcie co najmniej 32 mln pielgrzymów! Jak podaje włoski dziennik „Il Sole 24 Ore”, zgodnie z rządowym dekretem 8 czerwca 2023 r., który nakreślił ramy projektów do realizacji, przewiduje się wykonanie 184 inwestycji (87 uważanych za priorytetowe i „nieodraczalne” oraz 97 „niezbędnych”), na które przeznaczono 2,9 mld euro oraz ok. 1,3 mld na specjalny fundusz Roku Jubileuszowego. Do tego dochodzi 336 interwencji o wartości 500 mln euro w ponad 200 obiektach archeologicznych i kulturalnych z funduszy europejskich w ramach programu PNRR „Caput Mundi”. Łącznie przeszło 3,4 mld euro. Już jednak wiadomo, że nie wszystkie inwestycje uda się ukończyć Budowy, objazdy i korki Pod koniec sierpnia 2023 r. rozpoczęła się najbardziej skomplikowana budowa jubileuszowa – przejazd podziemny przy Piazza Pia, dzięki któremu powstanie strefa dla pieszych łącząca Zamek św. Anioła i Via della Conciliazione – prowadzącą do bazyliki św. Piotra ulicę, której budowę rozpoczęto za Mussoliniego, a ukończono na Rok Jubileuszowy 1950. To rozbudowa przejazdu podziemnego wybudowanego na Rok Jubileuszowy 2000, którym do tej pory przejeżdżało 3 tys. pojazdów na godzinę. Ze względu na zmianę organizacji ruchu i objazd w tym rejonie tworzą się korki, w godzinach szczytu stoi się nawet pół godziny. Ucierpieli na tym mieszkańcy dzielnicy Prati i ci, którzy muszą dojechać do centrum lub do Watykanu. Podsekretarz Mantovano przy rozpoczęciu budowy prosił rzymian o „cierpliwość” w związku z niedogodnościami. Już miesiąc wcześniej, w lipcu, rozpoczęto kolejną inwestycję stwarzającą sporo trudności w ruchu, czyli odbudowę mostu Żelaznego w dzielnicy Ostiense, który dwa lata temu zniszczył pożar. Prace będą trwały co najmniej 14 miesięcy, czego konsekwencją jest olbrzymi ruch także na zatybrzańskim odcinku Lungotevere – drogi wiodącej przez miasto wzdłuż Tybru. W międzyczasie rozpoczęto 42 nadzwyczajne remonty na głównych drogach stolicy. Mawia się, że wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, a w Rzymie na plac Wenecki. To serce miasta ze słynnym monumentem, znanym jako Ołtarz Ojczyzny. 21 października zamknięto część placu, kierując ruch dwukierunkowy na jedną stronę. Dwa dni później, w poniedziałek, stolica została praktycznie sparaliżowana. Długiemu korkowi towarzyszyły trąbienie, wyzwiska, przekleństwa, gwizdy. Burmistrz Gualtieri, przebywający wtedy w Polsce i odwiedzający Auschwitz, został zmuszony do zwołania zdalnego posiedzenia w sprawie ruchu drogowego. Sytuacja trochę się polepszyła, gdy ustawiono dwa sygnalizatory. Na placu Weneckim jest budowana stacja trzeciej linii rzymskiego metra C. Kopie się na głębokości do 85 m. Stacja ta będzie osiągnięciem inżynieryjnym i ma być „cudem świata”, ale prace potrwają 10 lat! W październiku rozpoczęła się także przebudowa Piazza dei Cinquecento przed głównym dworcem kolejowym Roma Termini oraz przyległych ulic. Zamknięto parking główny, ale udostępniono dwa mniejsze. Projekt jest podzielony na dwa etapy: pierwszy ma się zakończyć w grudniu 2024 r., drugi dopiero po Roku Świętym. W grudniu br., oprócz przebudowy placu przed bazyliką św. Jana na Lateranie, rozpoczynają się prace w okolicach Watykanu: przebudowa przejścia ze stacji San Pietro (passeggiata del Gelsomino), przebudowa chodników pomiędzy Via Ottaviano a bazyliką oraz przy Via Gregorio VII. Kolejnym ważnym punktem inwestycji jubileuszowych jest przebudowa terenu rekreacyjnego w dzielnicy Tor Vergata, gdzie ma powstać Miasto Sportu. Kiedy wreszcie metro Koloseum zbudowano w 10 lat, kopułę bazyliki św. Piotra w 22 miesiące, fontannę di Trevi w 30 lat, Ołtarz