Planujesz podpisanie umowy z podwykonawcą, odbiorcą towaru lub wspólnikiem? Aby zabezpieczyć swoje interesy i wyeliminować ryzyko zatorów płatniczych, sprawdź wiarygodność przyszłego partnera biznesowego. W artykule wyjaśnimy, dlaczego warto to zrobić. Podpowiemy także, jak krok po kroku wykonać całą procedurę.
Jak wynika z danych udostępnionych przez BIG InfoMonitor (badanie Skaner MŚP zrealizowane w Q4, 2020 r), aż 45% mikro, małych i średnich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy odbiorcom ich towarów i usług zdarzało się opóźniać płatności przez ponad 60 dni. Najwięcej zatorów płatniczych dotknęło firmy działające w branży transportowej i w przemyśle. Choć na początku epidemii terminowość rozliczeń w sektorze B2B zdecydowanie się poprawiła, druga fala pandemii i wynikające z niej restrykcje wpłynęły na portfele przedsiębiorców. Zwłaszcza tych najbardziej dotkniętych obostrzeniami, działających w branży turystycznej, gastronomicznej, rozrywkowej czy HoReCa.
Chcesz uniknąć opóźnień w płatnościach? Zadbaj o prewencję
Zgodnie ze znanym i jakże trafnym porzekadłem, zdecydowanie lepiej dmuchać na zimne niż sparzyć się gorącym. Planujesz rozpoczęcie współpracy z nowym partnerem biznesowym? Przed podpisaniem umowy koniecznie zweryfikuj jego wiarygodność płatniczą.
Dlaczego warto sprawdzić kontrahenta przed podpisaniem umowy?
Sprawdzając dane kontrahenta przed nawiązaniem współpracy:
- zmniejszyć ryzyko nawiązania współpracy z bankrutem;
- zminimalizujesz ryzyko zatorów płatniczych i wynikających z nich konsekwencji;
- zminimalizujesz ryzyko kosztownej i stresującej windykacji;
- zadbasz o finansową płynność swojej firmy;
- Dowiesz się, czy kontrahent figuruje w Rejestrze Dłużników, ile i komu nie płaci (choć niekiedy wierzyciel może zastrzec swoje dane, wciąż jednak informacja o długu może być cenna dla prowadzenia biznesu lub podjęcia jakiejś ważnej decyzji)
A przy okazji korzystając z Biura Informacji Gospodarczej możesz zadbać o własny wizerunek regularnie sprawdzając własną firmę i monitorując jej sytuację finansową. W przypadku pojawienia się negatywnego wpisu, można szybko zareagować, wyjaśnić sprawę i spłacając ewentualne zaległości szybko „wyczyścić” konto w BIG. Można również zadbać o swój wizerunek poprzez współpracę w ramach Programu Firma Wiarygodna Finansowo prowadzonego przez BIG InfoMonitor. Certyfikat to wynik oceny prowadzonej na bieżąco, 24 godziny 7 dni w tygodniu. W każdej chwili można sprawdzić na stronie BIG.pl, czy dana firma uczestniczy w programie i czy jej certyfikat jest aktualny.
Jak sprawdzić, czy firma jest zadłużona?
Sprawdzenie wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta jest łatwiejsze, niż myślisz. Całą procedurę z powodzeniem wykonasz przez internet, siedząc wygodnie przed ekranem komputera. Co musisz zrobić? Aby sprawdzić, czy potencjalny kontrahent nie jest zadłużony, wygeneruj Raport BIG na jego temat. Aby to zrobić, zarejestruj się na system.big.pl i zweryfikuj swoją tożsamość. Aby usprawnić cały proces, miej pod ręką dane kontrahenta, którego chcesz zweryfikować:
- formę prawną podmiotu i pełną nazwę firmy;
- NIP (opcjonalnie także REGON, jego wpisanie nie jest wymogiem koniecznym, ale dzięki niemu zyskasz dostęp do bazy ZBP).
Generując raport BIG:
- dowiesz się, czy firma, z którą chcesz nawiązać współpracę, ma opóźnienia w płatnościach. Jeśli okaże się, że potencjalny kontrahent ma długi, będziesz mógł zrezygnować ze współpracy lub wprowadzić do umowy korzystne, chroniące twoje interesy zapisy – np. ten o konieczności zapłaty za towar z góry;
- zyskasz dostęp do danych z Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich. BIG InfoMonitor jako jedyny z polskich BIG-ów udostępnia takie informacje przedsiębiorcom;
- zyskasz dostęp do danych z bazy Przeswietl.pl – uwzględniające powiązania kapitałowe i osobowe, wyniki finansowe i wiele innych wartościowych danych. Dzięki takim informacjom obraz przyszłego kontrahenta będzie jeszcze bardziej wiarygodny.
Ile kosztuje sprawdzenie kontrahenta w bazie BIG InfoMonitor?
Jeśli jesteś konsumentem, możesz sprawdzić dane kontrahenta po uprzednim dokonaniu płatności z bankowego konta internetowego lub kartą kredytową VISA/MasterCard. Cena pojedynczego raportu to 30 zł.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, możesz wygenerować pojedynczy raport (jego cena to 29 zł netto) lub podpisać umowę abonamentową. Ceny abonamentów wahają się od 149 do 399 zł i poza możliwością sprawdzania kontrahentów zapewniają także dodatkowe usługi:
- monitorowanie firm;
- pomoc BIG InfoMonitor w odzyskiwaniu należności poprzez możliwość zlecania wysyłki wezwań do zapłaty w Systemie BIG.pl;
- wsparcie indywidualnego opiekuna dla przedsiębiorców w przypadku np. masowych wysyłek wezwań czy innych operacji;
- możliwość wpisywania danych dłużników do rejestru BIG InfoMonitor, edycji i usuwania wpisów – bez ograniczeń;
- możliwość korzystania z elektronicznej pieczęci prewencyjnej już od pierwszego dnia współpracy. Możliwość kupienia tradycyjnej pieczęci.