Techniki multimedialne zamiast obecności na miejscu zdarzenia Centrum Multimedialne Foksal realizuje w praktyce ideę społeczeństwa informacyjnego, czyli takiego, które żyje w symbiozie z nowoczesnymi środkami przekazywania informacji w najróżniejszej formie i potrafi się błyskawicznie posługiwać wszystkimi technikami. Stara się zarazem promować polskie społeczeństwo, jako w pełni zaznajomione z komputerami i całym techniczno-informacyjnym kompleksem zagadnień. Dom Dziennikarza w Warszawie, gdzie mają swoje siedziby główne działające w Polsce organizacje dziennikarskie, jest wymarzonym miejscem do realizacji idei społeczeństwa informacyjnego na bieżąco, zaś – używając terminologii informatycznej – dziennikarze stają się tu interfejsem między wydarzeniami i społeczeństwem za pośrednictwem nowoczesnych technologii multimedialnych. – Nasi klienci organizujący u nas np. swoje konferencje mogą zamówić dowolny zestaw usług multimedialnych – mówi Monika Mizielińska-Chmielewska, prezes Media Trend sp. z o.o. – a my ze swej strony staramy się ciągle poszerzać krąg odbiorców, tym bardziej że większość dużych redakcji, zatrudniających po kilkadziesiąt osób ma już dziś urządzenia umożliwiające odbiór nie tylko tekstów, ale także obrazu i dźwięku łączami teleinformatycznymi. Dla nich wydarzenia zachodzące w Centrum Multimedialnym są dziś w pełni dostępne, natomiast dla redakcji, które jeszcze nie zapewniły sobie odpowiedniego sprzętu odbiorczego, samo istnienie możliwości odbioru sprawozdań i transmisji konferencji, seminariów, spotkań i innych wydarzeń na żywo może być istotnym motywem do jego zakupu. Wystarczy bowiem skalkulować koszty dojazdu dziennikarza, fotoreportera, kamerzysty itd. na jakąś konferencję, np. z innego miasta, z kosztem transmisji, aby ocenić, co się bardziej opłaca i na czym można oszczędzić. W istocie, korzystający z usług Centrum Multimedialnego coraz chętniej zamawiają prócz wynajmu sali także różnoraki sprzęt audio-wideo, kamery, rzutniki, projektory itd. Wraz z burzliwym rozwojem technik i technologii możliwości tych nieustannie przybywa. Dlatego 29 marca odbędzie się w Centrum ważne wydarzenie promujące najnowsze techniki internetowe i teleinformatyczne – prezentacja najnowszego wyposażenia pod nazwą “Wirtualna redakcja”. Do oglądania nowinek technik multimedialnych zaproszeni są dziennikarze z całej Polski, a także studenci wydziałów dziennikarskich. Przez cały dzień odbywać się będą pokazy urządzeń i technik znanych jak dotąd zaledwie z opisu. Np. niewielkie urządzenie firmy Creative Labs, będące w istocie kombajnem, zarówno kamerą wideo, jak też aparatem fotograficznym i urządzeniem do nagrywania głosu, które pozwala dziennikarzowi w ostatniej chwili zdecydować, jakiego rodzaju materiał zamierza zarejestrować w technice cyfrowej, a następnie przekazać na dowolny nośnik do dalszej obróbki. Inną techniczną ciekawostką będzie tzw. Ebam, elektroniczny, współpracujący z komputerem czytnik znaków i rysunków wykonywanych mazakami na typowej tablicy suchościeralnej. Nowinką też jest urządzenie Nokia Communicator, które umożliwia przekaz danych obrazu i dźwięku za pośrednictwem telefonu komórkowego – pokaz odbędzie się z udziałem firm Nokia, Dell i Plus GSM. Z kolei Ericsson zaprezentuje zunifikowany system przechowywania wiadomości w dowolnej formie np. faks, tekst, film, zdjęcie itd., tzw. skrzynkę wiadomości zunifikowanych, natomiast jeden z naszych internetowych partnerów, TP Internet, właściciel portalu www.portal.pl, przedstawi pożyteczną usługę zakładania witryn poszczególnym redakcjom i dziennikarzom, którzy jeszcze tego nie mają. Z danych Centrum Multimedialnego Foksal wynika, że zaledwie 10% tytułów prasowych założyło już swoje własne strony internetowe. Firma Formus zaoferuje na tych “minitargach” usługę zakładania łączy internetowych wysokiej przepustowości drogą radiową. Warto dodać, że Centrum będzie promować Polskę także za granicą, jako kraj w znacznym stopniu zaznajomiony już z technikami multimedialnymi. Posłuży temu spotkanie pt. “Unia Europejska w mediach polskich”, które będzie podsumowaniem programów promujących zagadnienia Wspólnot Europejskich w mediach elektronicznych. Warto dodać, że z grantów ogółem na sumę 550 tys. euro skorzystało 44 producentów programów telewizyjnych i radiowych. Zamierza się zresztą zrealizować krótki film promujący Centrum, który będzie ilustrował ambicje Polski w dziedzinie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Zwraca się więc z ofertami do Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Gospodarki, pragnie też współpracować z Polską Agencją Inwestycji Zagranicznych na zasadzie partnerstwa i uzupełnienia. Prezentacja nowości informatycznych i elektronicznych dla dziennikarzy,
Tagi:
Bronisław Tumiłowicz