PRO Magdalena Dobrowolska, redaktor naczelny miesięcznika „Rynki Alkoholowe” Tak. Ostatnia obniżka akcyzy w październiku zeszłego roku – a w konsekwencji średnio 20-procentowy spadek cen wódki – spowodowała zwiększenie sprzedaży alkoholi. Jednocześnie nie zanotowano znaczącego wzrostu spożycia. Znaczy to, że zmniejszyła się sfera oddziaływania nielegalnego rynku alkoholowego – przemytniczego i bimbrowniczego. Zaś Polacy piją lepsze gatunkowo wódki. Kolejne obniżki tylko pogłębiłyby tę, w gruncie rzeczy, pozytywną tendencję. KONTRA Bogusław Prajsner, wicedyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Zdecydowanie nie! Regulacje, które funkcjonują w Polsce, jednoznacznie wskazują, że należy preferować napoje niskoprocentowe. Oznacza to, że jakiekolwiek zmiany nie powinny służyć wzrostowi sprzedaży alkoholu. A jak udowodniły badania, zależność pomiędzy ceną a spożyciem jest bardzo duża. Po ostatniej obniżce cen niektórzy producenci zwiększyli produkcję nawet o 150%. Chodzi przede wszystkim o 10-procentową grupę osób stale nadużywających alkoholu. Istnieje obawa, że jeśli cena zostanie obniżona, będą oni pili więcej alkoholu. A to stwarza społeczne zagrożenie. Jest też problem młodzieży. Tańsza wódka będzie dla niej łatwiej osiągalna. Share this:FacebookXTwitterTelegramWhatsAppEmailPrint