Kto przyciągnie większą widownię: Maryla Rodowicz w Jedynce, „Wieczór kawalerski” w Dwójce, „Big Brother” 2 w TVN czy David Coperfield w Polsacie? Wybory się skończyły, żarty też. Nastał czas pełnej mobilizacji, stosowania tajnej broni i gromadzenia silnych sojuszników – pomiędzy stacjami telewizyjnymi rozpoczęła się kolejna batalia o widza. Jak co roku rodzimi nadawcy przekonują widzów, że wraz z jesienią nastaje nowa era w historii ich ulubionej stacji. Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD Poland, podkreśla, że stacje zmieniają układ programu przede wszystkim dlatego, że dostosowują się do zmiany rytmu życia. Na przykład tzw. prime time, czyli czas największej oglądalności, jesienią wraca na porę nieco wcześniejszą i zaczyna się już o 17.00. Rewolucyjne zmiany oznaczają zwykle kilka nowości plus znane i lubiane pozycje programu emitowane w innych porach. Telewizje nie chcą przede wszystkim stracić tych odbiorców, którzy zdążyli się już przyzwyczaić do ich propozycji. Taktyka Wobec nietypowej sytuacji – wszak na wrzesień przypadła kampania wyborcza – wprowadzanie nowych ramówek na dobre rozpoczęło się z początkiem października. Większość stacji uznała najwyraźniej, że uwaga Polaków skupia się wyłącznie na polityce i próba zwrócenia jej na coś innego jest stratą czasu. Dlatego dopiero gdy „gorączka niedzielnej nocy” ustąpiła, w poszczególnych kanałach coraz częściej pojawiają się zwiastuny nowych audycji oraz gwiazdy sceny i ekranu – w Jedynce nawet w dużej liczbie – które zachęcają do „wrzucania” tego czy innego programu. Założenia taktyczne są różne. W pierwszym programie TVP będzie więcej stałych pasm. – Chcemy, żeby widz wiedział, że jeśli usiądzie przed telewizorem o określonej porze, to obejrzy na przykład serial czy program publicystyczny – mówi Małgorzata Rybak, redaktor prowadzący PR TVP1. – „Rozbiegana”, zmienna ramówka jest mniej przyjazna dla widza. Na przykład w nowym paśmie po „Teleexpressie” każdy znajdzie coś dla siebie: ulubione seriale, teleturnieje, rozmowy. Jak twierdzi dyrektor programowy Polsatu, Bogusław Chrabota, tej jesieni jego stacja podchodzi dość konserwatywnie do konstruowania ramówki. Nie będzie w niej reality show ani telenowel dokumentalnych. TVN – dla kontrastu – stara się odzyskać utraconą w czasie wakacji widownię nową edycją programu „Big Brother”. TV Puls proponuje stare filmy i seriale, w większości emitowane już przez inne telewizje. Ciężka artyleria Niezmiennie największą oglądalność uzyskują programy informacyjne – i to nie tylko w dniach tak szczególnych jak 11 września br., gdy widzowie chcieli oglądać wyłącznie doniesienia z USA. Według OBOP, „Wiadomości” i „Teleexpress” plasują się na szczycie listy najczęściej oglądanych audycji. „Panorama”, „Fakty” i „Wydarzenia” również gromadzą dużą widownię. Niedawno wyrosła im poważna konkurencja w postaci TVN24. Pozostałe stacje nie oddadzą jednak pola bez walki. Telewizja Puls przeniosła swoje „Wydarzenia” na godzinę 20, a zaraz po nich nadaje „Pytania Krzysztofa Skowrońskiego”, TVP zapowiada zmianę profilu kanału regionalnego na informacyjny, a w Polsacie na listopad planowana jest gruntowna reforma programów publicystycznych i informacyjnych. – To będzie zupełnie nowy Polsat informacyjny – zapewnia Bogusław Chrabota. Widzowie mogą też liczyć na nowe propozycje publicystyczne. Jedynka nadaje magazyn ekonomiczny „Plus minus” poświęcony najnowszym wydarzeniom gospodarczym – szkoda tylko, że emitowany dopiero po 23.00, bo lekcja ekonomii, zwłaszcza dziś, przydałaby się nie tylko nocnym markom. Pojawił się także program „Na żywo” – nadawany z miejsca ważnego lub bulwersującego wydarzenia, z udziałem jego bohaterów, ekspertów i publiczności. Tajna broń Małgorzata Rybak zapowiada, że hitem tej jesieni w Jedynce będzie program „Tour de Maryla” prowadzony przez Marylę Rodowicz i Tomasza Kamela, który ujawni swój talent komiczny i umiejętności aktorskie. – W pierwszym odcinku odbędziemy muzyczną podróż po Italii, a wystąpią w nim tak znani artyści jak Toto Cotugno i Zucchero, a także polscy tenorzy śpiewający na scenach włoskich oper. Już dziś Jedynka poleca również nowy teleturniej kulinarny „Graj z Kuroniem”. Najsłynniejszy obecnie polski kucharz, który przeszedł do telewizji publicznej z TVN, zaprasza do programu znanych i lubianych, aby zaskakiwać ich zadaniami w rodzaju
Tagi:
Katarzyna Długosz