W związku z tym, że Niemcy to nadal bardzo atrakcyjny kierunek w celach zarobkowych dla wielu Polaków przed podjęciem pracy na terenie zachodniego sąsiada, warto dowiedzieć się więcej o podatkach w tym kraju. Przez niektórych są one uznawane za jedne z najwyższych w Europie, natomiast należy podkreślić, że podatnicy rozliczający się z niemieckim urzędem skarbowym mogą korzystać z licznych ulg. Co należy zrobić, aby odzyskać nadpłacony podatek za pracę w Niemczech? O jakich dokumentach nie można zapomnieć w rozliczeniu? Odpowiedzi na te oraz inne pytania związane z podatkami w Niemczech znajdziesz w poniższym artykule!
Kto ma obowiązek rozliczenia się z niemieckim urzędem skarbowym?
Obowiązek corocznego rozliczenia podatkowego w Niemczech zależy od tzw. rezydencji podatkowej danego podatnika. Osoby uznawane za rezydentów podatkowych w Niemczech to te, które mieszkają tam na stałe lub przebywają w kraju ponad 6 miesięcy bez opuszczania granic.
Stałe miejsce zamieszkania jest definiowane przez lokalizację ośrodka interesów życiowych, takich jak mieszkanie lub dom, gdzie skupia się życie rodzinne podatnika, prowadzona jest główna działalność zarobkowa itp.
Status rezydenta oznacza nie tylko nieograniczony obowiązek podatkowy, ale również możliwość korzystania z licznych ulg podatkowych, niedostępnych dla nierezydentów. Niemieccy rezydenci podatkowi mają prawo m.in. do kwoty wolnej od podatku, wspólnego rozliczenia z małżonkiem, kwoty wolnej na dzieci oraz kwoty odciążenia dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Aby skorzystać z ulg podatkowych w Niemczech, cudzoziemiec powinien złożyć wniosek o status rezydenta. Osoby ubiegające się o ten status muszą przebywać na terenie Niemiec nie krócej niż 183 dni w roku podatkowym. Poza wnioskiem do zagranicznego urzędu, muszą spełnić dodatkowy warunek dotyczący wysokości dochodów uzyskanych poza granicami Niemiec. W takim przypadku dochody zagraniczne nie mogą przekroczyć równowartości kwoty określonej w euro na dany rok albo dochody niemieckie powinny stanowić 90% wszystkich dochodów podatnika.
Spełnienie tych warunków oznacza, że po uzyskaniu statusu rezydenta, osoby te podlegają obowiązkowi rozliczenia podatku w Niemczech od wszystkich swoich przychodów, również tych uzyskanych poza granicami kraju (np. w Polsce), jednocześnie korzystając z przysługujących ulg.
Uzyskanie zwrotu podatku z Niemiec – jak to zrobić?
O zwrot podatku z Niemiec może ubiegać się każda osoba, która legalnie pracowała w Niemczech, a podatek od jej wynagrodzenia (Lohnsteuer), odprowadzony w formie zaliczek w trakcie roku podatkowego, okazał się wyższy niż wynikałoby to z decyzji niemieckiego Urzędu Skarbowego (Finanzamt).
Na podstawie rocznego zeznania podatkowego złożonego przez podatnika, niemiecki Urząd Skarbowy wydaje decyzję podatkową, określającą prawidłowy wymiar podatku. Jeżeli zapłacony podatek (potrącony z wynagrodzenia) przewyższa ten wynikający z decyzji, urząd uznaje nadpłatę i w takim przypadku wysyła decyzję o zwrocie nadpłaconej kwoty na adres wskazany w deklaracji podatkowej. Podatnik otrzymuje zwrot na swoje konto bankowe. Uzyskanie zwrotu podatku z Niemiec umożliwia uzyskanie dodatkowych środków, a sama procedura nie różni się za bardzo od tej obowiązującej w Polsce, dlatego zdecydowanie warto rozliczyć się z Finanzamtem.
O tych dokumentach nie zapomnij, składając deklarację podatkową!
W każdym przypadku ubiegania się o zwrot podatku, Niemcy wymagają dostarczenia dokumentów potwierdzających wysokość odprowadzonych zaliczek. Wśród tych dokumentów znajdują się zaświadczenie podatkowe (Lohnsteuerbescheinigung) oraz karta podatkowa (Lohnsteuerkarte). Alternatywnie można również skorzystać z miesięcznych lub tygodniowych odcinków z wypłat (Abrechnung) do rozliczenia podatkowego. W tym przypadku nie jest konieczne przedstawienie wszystkich dokumentów. W zupełności wystarczą dwa ostatnie, najbardziej aktualne odcinki z okresu zatrudnienia.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy